Topwerkgever: Platina Vuurtoren voor Libéma

De prijs voor de grootste stijging in medewerkertevredenheid over meerdere jaren is uitgereikt aan Libéma, de overkoepelende organisatie voor verschillende attractieparken, vakantieparken en beurzen en evenementenaccommodaties.

Grote stijging

Onderzoeksbureau de MonitorGroep reikt jaarlijks een prijs uit aan de organisatie die in achtereenvolgende jaren de grootste stijging in medewerkertevredenheid heeft gerealiseerd. In 2005 liet Libéma voor het eerst een medewerkertevredenheidsonderzoek uitvoeren. De medewerkers drukten hun algemene tevredenheid toen uit met gemiddeld een 6,8. Inmiddels is de tevredenheid gestegen naar een 7,5. Het hoogst scoorden de afdeling P&O (7,9) en locaties De Buitenjan (7,9) en Dierenrijk.

 

Disney

Vooral de tevredenheid over de ontwikkelingsmogelijkheden is toegenomen. “Daar hebben we maar één verklaring voor”, zegt HR Manager Susan Molle. “De Libémacademy. Verschillende grote bedrijven hebben zo’n trainingprogramma, maar Disney is hierin toch wel ons grote voorbeeld. Dirk Lips, algemeen directeur van Libema, heeft zich altijd sterk gemaakt voor de Academy”.

In 2008 begon Libéma met een algemene introductietraining voor alle medewerkers, gevolgd door een reeks aanvullende trainingen. “Ook presenteren alle stafafdelingen hun toegevoegde waarde voor het bedrijf in een aparte training stafmodules, waarmee we veel openheid en transparantie creëren”, vertelt Molle. “Daarnaast zijn verschillende trainingen ontwikkeld, zoals vakgerichte trainingen voor gastgerichtheid maar ook financieel management. Het is een investering, maar het levert ook heel veel op.”

Bij de Libémacademy ontmoeten medewerkers hun collega’s van andere vestigingen. “De medewerkers beseffen meer dan voorheen dat ze bij dezelfde organisatie horen. Nu hoor je steeds vaker: we zijn in dienst van Libéma”, merken Huub Wijnen en Martin van Hees op, vestigingsmanagers van De Buitenjan en Dierenrijk . “Het Libéma-gevoel wordt groter.”Molle denkt dat de managers een voorbeeldfunctie hebben. “Als die zich wat vaker op de werkvloer begeven, kweek je goodwill.” Dat blijkt uit het onderzoek: zeventig procent van de medewerkers is tevreden over leiderschap binnen de organisatie. Volgens Molle komt deze tevredenheid ook voort uit de performance managementcyclus waarmee Libéma werkt. “Medewerkers weten precies wat er van hen wordt verwacht en krijgen feedback over wat wel en niet goed gaat.”

 

Gemotiveerd

Ook is de tevredenheid over de secundaire arbeidsvoorwaarden gestegen. “We hebben verschillende CAO’s naast elkaar gelegd en de medewerkers gevraagd wat er beter was”, vertelt Huub Wijnen. Het is één van de adviezen die de MonitorGroep vaak meegeeft: het is belangrijk om medewerkers duidelijkheid te geven. Bij organisaties met een hogere prestatie weten medewerkers wat ze krijgen, en wat er van hen wordt verwacht.

De medewerkers van Libéma zijn in vergelijking met andere organisaties erg gemotiveerd en betrokken. Maar liefst 87 procent is bereid om iets extra’s te doen voor de organisatie en veel van de medewerkers praten positief over hun werk. De vestigingsmanagers zien dit ook terug: “Is er in de keuken iemand ziek dan is zelfs de tuinman bereid om bij te springen waar hij kan”, vertelt Wijnen. Molle: “Als we een keer vragen om iets extra’s te doen is het in ons bedrijf ook vaak leuk werk. Zo hielp de helft van mijn afdeling een paar jaar geleden bij de doorkomst van de Tour de France in Valkenburg.” In hoeverre is de stijging van de tevredenheid het werk van de leidinggevenden? Martin van Hees: “Ook wij leidinggevenden blijven leren. Maar belangrijker is dat je het niet alleen doet. Je doet dit als team.”

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*