Artikel: Onboardingstips voor een zachte landing

‘Vorige week ben ik gestart als helpende in een verzorgingshuis voor dementerende ouderen. Eindelijk weer echt zorgen voor mensen! Ik had alles gelezen over het verzorgingshuis en de nieuwste tiltechnieken weer opgefrist. Ik vroeg of ik in mijn eigen tijd alvast een dag kon meelopen om de afdeling en mensen te leren kennen. ‘Dat gaat niet, we hebben geen capaciteit om je te begeleiden’ zeiden ze. En daar stond ik, 6.30 uur ’s ochtends, op mijn eerste werkdag: Geen idee waar mijn collega was die mij zou inwerken. Ze bleek ziek, maar dat werd niet goed opgevangen en doorgegeven. Ik had nog geen sleutel waarmee ik op de afdeling kon komen en bij de receptie was nog niemand aanwezig. Intranet? Daarvoor was ik nog niet gemachtigd. Uiteindelijk werd het allemaal opgelost en kon ik aan de slag, maar toch, die eerste dag voelde best eenzaam.

– Anoniem

Goede onboarding is goud waard

Ja, waargebeurd. Zonde! Want de eerste drie maanden van een nieuwe medewerker zijn zo bepalend in hoe ze de samenwerking met de organisatie ervaren! Dus hoog tijd voor extra aandacht voor onboarding. En dat is meer dan een klassieke introductie, waar de aandacht vooral uitgaat naar informatievoorziening over de regels, protocollen en inloggegevens voor de nieuwe medewerker. Onboarding gaat over een juiste match tussen verwachtingen over het werk, de functie, de organisatiecultuur tijdens de sollicitatie en het uiteindelijke werk. Over ertoe doen en je welkom voelen. Dat maakt het makkelijker voor de nieuwe medewerker om eventuele onzekerheden los te laten en te schitteren. Met een goede onboarding komen nieuwe medewerkers in hun kracht.

Organisaties kunnen veel leren van hun vers bloed, nieuwe medewerkers bekijken de organisatie immers met een frisse blik. En in een tijd waarin medewerkers hun werkgeluk steeds meer voorop stellen, is ook de loyaliteit naar de werkgever toe minder vanzelfsprekend. Hoe zonde is het als een medewerker na de eerste 100 dagen ontevreden is of vertrekt? Itamar Sharon schrijft in zijn boek ‘Happyholics’ niet voor niets dat we allemaal willen werken voor een organisatie die van ons houdt. En dat geldt heus niet alleen voor de millennials, zoals vaak wordt gedacht.

Gratis onboardingstips

Hieronder leest u onboardingstips voor een warm welkom:

#1 Beloof geen gouden bergen
Een realistisch verhaal tijdens de werving zorgt ervoor dat de verwachtingen matchen met het uiteindelijke werk. Of dat ze misschien wel worden overtroffen. Zonde als mensen weggaan omdat ze verwachten veel te kunnen betekenen in het contact met klanten, terwijl ze in de praktijk vooral administratief bezig zijn.

#2 Preboarding: Contact tussen tekenen en start
Tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag kunnen zomaar een paar maanden zitten. Het helpt om de boarding al voor de eerste werkdag in te zetten. Nodig een medewerker bijvoorbeeld uit voor het teamuitje, een kwartaalmeeting of stuur een leuke teamfoto waarin je laat zien dat het team uitkijkt naar je komst… Dat geeft nog meer zin in je eerste werkdag en het gevoel van verbondenheid met de organisatie.

#3 Welkom!
Een positieve eerste werkdag, geeft een vliegende start. Het voelt fijn als je aanwezigheid wordt gewaardeerd, mensen er voor je zijn om je te begeleiden en je een welkome aanvulling bent op het team. De praktische zaken zoals je werkplek en inloggegevens, die zijn natuurlijk tiptop geregeld. En hoe begint je eerste werkdag leuker dan met een bloemetje op je bureau, omdat je collega’s blij zijn dat je er bent?! En dubbel leuk als de nieuwe medewerker spontaan een enthousiaste post deelt via LinkedIn over z’n eerste werkdag!

#4 Zorg voor een buddy
Bij wie kunnen medewerkers terecht met vragen, ook na de eerste week? Is er iemand (op gelijk niveau) waarmee de nieuwe medewerker makkelijk kan sparren of om informatie vragen? Het is fijn als er een vaste buddy is voor iedere nieuwe medewerker.

#5 Een bron van feedback
Hoe heeft de medewerker het boardingsproces ervaren? De ervaringen van de nieuwkomers, helpen je om de onboarding te verbeteren. Ga als HR regelmatig even langs bij de nieuwkomer. Hoe vind je dat het gaat? Wat valt je op? Wat is het leukste dat je tot nu toe hebt gedaan? Je laat zien dat de mening van de nieuwe medewerker belangrijk is en hij voelt zich gehoord. Twee vliegen in een klap.

Meer weten over onboarding?

Wilt u feedback over de onboarding in uw organisatie? Ook daarvoor heeft de MonitorGroep een module. Hierin vraagt u uw nieuwe medewerkers na de eerste werkdag, na de eerste maand en na een half haar om feedback over hoe ze de ‘landing’ in uw organisatie hebben ervaren.

Meer informatie?

Mail de MonitorGroep: info@monitorgroep.nl