
‘Vorige week ben ik gestart als helpende in een verzorgingshuis voor dementerende ouderen. Eindelijk weer echt zorgen voor mensen! Ik had alles gelezen over het verzorgingshuis en de nieuwste tiltechnieken weer opgefrist. Ik vroeg of ik in mijn eigen tijd alvast een dag kon meelopen om de afdeling en mensen te leren kennen. ‘Dat gaat niet, we hebben geen capaciteit om je te begeleiden’ zeiden ze. En daar stond ik, 6.30 uur ’s ochtends, op mijn eerste werkdag: Geen idee waar mijn collega was die mij zou inwerken. Ze bleek ziek, maar dat werd niet goed opgevangen en doorgegeven. Ik had nog geen sleutel waarmee ik op de afdeling kon komen en bij de receptie was nog niemand aanwezig. Intranet? Daarvoor was ik nog niet gemachtigd. Uiteindelijk werd het allemaal opgelost en kon ik aan de slag, maar toch, die eerste dag voelde best eenzaam.
– Anoniem
Goede onboarding is goud waard
Ja, waargebeurd. Zonde! Want de eerste drie maanden van een nieuwe medewerker zijn zo bepalend in hoe ze de samenwerking met de organisatie ervaren! Dus hoog tijd voor extra aandacht voor onboarding. En dat is meer dan een klassieke introductie, waar de aandacht vooral uitgaat naar informatievoorziening over de regels, protocollen en inloggegevens voor de nieuwe medewerker. Onboarding gaat over een juiste match tussen verwachtingen over het werk, de functie, de organisatiecultuur tijdens de sollicitatie en het uiteindelijke werk. Over ertoe doen en je welkom voelen. Dat maakt het makkelijker voor de nieuwe medewerker om eventuele onzekerheden los te laten en te schitteren. Met een goede onboarding komen nieuwe medewerkers in hun kracht.
Organisaties kunnen veel leren van hun vers bloed, nieuwe medewerkers bekijken de organisatie immers met een frisse blik. En in een tijd waarin medewerkers hun werkgeluk steeds meer voorop stellen, is ook de loyaliteit naar de werkgever toe minder vanzelfsprekend. Hoe zonde is het als een medewerker na de eerste 100 dagen ontevreden is of vertrekt? Itamar Sharon schrijft in zijn boek ‘Happyholics’ niet voor niets dat we allemaal willen werken voor een organisatie die van ons houdt. En dat geldt heus niet alleen voor de millennials, zoals vaak wordt gedacht.
Gratis onboardingstips
Hieronder leest u onboardingstips voor een warm welkom:
Meer weten over onboarding?
Wilt u feedback over de onboarding in uw organisatie? Ook daarvoor heeft de MonitorGroep een module. Hierin vraagt u uw nieuwe medewerkers na de eerste werkdag, na de eerste maand en na een half haar om feedback over hoe ze de ‘landing’ in uw organisatie hebben ervaren.
Meer informatie?
Mail de MonitorGroep: info@monitorgroep.nl